ایران بهشت گردشگری سلامت خاورمیانه

گردشگری در دنیای امروز تنها به مشاهده بناهای تاریخی و موزه گردی و گالری گردی و به قولی به گردشگری عمومی، محدود نمی شود. گردشگری غذایی (food tourism)، گردشگری ورزشی (sport tourism)، گردشگری صنعتی (Industrial tourism) گردشگری  سینمایی (film tourism) و حتی گردشگری روستایی (rural tourism) همه بخشی از ظرفیت های فوق العاده صنعتی به نام گردشگری هستند که سال به سال اهمیت آن در درآمدزایی پایدار و همچنین توسعه پایدار جهان بیشتر مشخص می شود.

علاوه بر این ها، نوع دیگری از گردشگری  در دنیا سالهاست که متداول شده و به مقوله سلامت و بهداشت توجه میکنید. گردشگری سلامت (Health tourism/Medical tourism) یکی از انواع تخصصی گردشگری است که به نسبت سایر ظرفیت های گردشگری، درامد زایی بالا دارد و برخی از کشورها همچون ایران، به دلیل استانداردهای بالای پزشکی و کادر درمانی و تجهیزات تخصصی و فوق تخصصی در عرصه های پزشگی و پیراپزشکی، قابلیت خدمت رسانی گسترده به بیماران کشورهای مختلف را دارا می باشد.

با این که ایران از نظر  جاذبه های توریستی در فهرست ۱۰ کشور اول جهان است و بیش از ۲۱ اثر ثبت شده جهانی در فهرست میراث یونسکو دارد، اما هنوز فاصله بسیار زیادی با درامد ۱۰ کشور اول گردشگری جهان داشته و به نظر می رسد، گردشگری سلامت بتواند در سالهای اینده در جذب گردشگر به ایران کمک شایانی ارائه کند. درامد ایران در سال ۱۳۹۵ از گردشگری سلامت تنها ۱.۲ میلیارد دلار بود!

برای اینکه با این حوزه از گردشگری آشنا شویم، گفتار امروز مجله گردشگری moosem.ir شما را با گردشگری سلامت در ایران، فرصت ها و چالش ها و ظرفیت های کارآفرینی فناورانه در اقتصاد دانش بنیان، آشنا می کند.

با ما همراه باشید.

داستان گردشگری: گردشگری مجازی

مهم نیست که شما به قصد بازدید از موزه ها، گالری ها، بناهای تاریخی، باستانی، رویدادهای فرهنگی و هنری و حتی شرکت در کنفرانس های بین المللی یا حتی برای لاکچری گردی، قصد سفر به نقطه ای در دنیا می کنید. به هر جایی که سفر کنید یا قصد سفر به هر مکانی داشته باشید، جادوی شبکه های اجتماعی و سایت های گردشگری تخصصی در اختیار شما است که راهنمای مجازی رایگانی برایتان برای آشنایی با نقاط مختلف جهان باشد.

اکنون با هشتگ های گردشگری اینستاگرام که در این گفتار توضیح دادیم، میتوانید میلیون ها تصویر از شهر مورد نظر در کشور مقصد را مشاهده کنید و از طریق لنز دوربین گوشی هوشمند کاربران و گردشگران در کشور مقصد، به گردش مجازی پرداخته و سطح اطلاعات خود را ارتقا دهید.

همچنین با حضور در شبکه های اجتماعی گردشگری مانند tripadvisor.com یا lonelyplanet.com، به میلیون ها توصیه و نظری که ده ها میلیون کاربر  گردشگر، درباره مقصدهای گردشگری و اقامتی و تفریحی و سفر در دنیا نوشته و منتشر کرده اند دسترسی پیدا کرده و پیش از انتخاب محل اقامت یا سفر به نقطه ای خاص، از این اطلاعات رایگان گسترده بهره مند شوید. آنهم به صورت رایگان و انهم با نظرات گوناگون!

(لونلی پلنت از برترین شبکه های اجتماعی گردشگری  اینترنت است که در ان میتوان با صدها هزار گردشگری و مقصد تفریحی دنیا آشنا شد و همسفر پیدا کرد یا در انجمن های گردشگری  کشورها، تبادل نظر کرد)

چین چیزهایی تا قبل از انقلاب دات کام ها در دهه نود میلادی قرن بیستم، رویایی بیش نبود. اما امروزه با جادوی تور جهان گستر، مقولاتی معمولی و پیش فرض گردشگری گردشگراان شده است. بعید است کسی به مقصد گردشگری خاصی در دنیا برود و اپلیکیشن های حرفه ای روی گوشی هوشمند خود نصب نکرده باشد و از هشتگ های مطرح شهرهای و مناطق دیدنی گردشگری جهان در اینستاگرام و فیس بوک، به بررسی مجازی نقطه  مورد نظر اقدام نکرده باشد.

(قریب به ۱۰ هزار عکس بر روی هشتگ: HEALTHTOURISM در اینستاگرام بار گذاری شده است)

بنابراین، گردشگری مجازی، بخش جدایی ناپذیر از سفر امروز گردشگران است. از ظرفیت های گردشگری مجازی، جامعه پزشکی و پیرا پزشکی به خوبی استفاده کرده است. اکنون پزشکان زیادی در عرصه های دندان پزشکی، جراحی لب و بینی و پروتز و حتی فیزیوتراپیست ها، در پست هایی که در صفحات خود در اینستاگرام به اشتراک می گذارند، تگ هایی به زبان عربی  و انگلیسی و فرانسوی منتشر می کنند تا پست ها و عکس های بین المللی آنها در حوزه تخصصی شان، به اطلاع حجم گسترده ای از کاربران و بیماران در سراسر جهان برسد.

این یعنی قدرت هشتگ های اینستاگرام برای تبلیغ حرفه پزشکی برای خارج مرزهای ایران. این هشتگ گردشگری سلامت مجازی.

گردشگری سلامت یعنی چی؟

گردشگری  سلامت مقوله ای جدید در صنعت گردشگری نیست و تاریخچه گردشگری سلامت نشان می دهد که این نوع گردشگری از زمان های خیلی دور هم رونق داشته است. گردشگری سلامت ، امروزه نقش زیادی در رونق گردشگری در نقاط مختلف دنیا دارد. بسیارند کسانی که هر سال از آب گرم سرعین و محلات در اردبیل و کاشان برای کاهش دردهای مفصلی استفاده می کنند. خواص درمانی آب گرم، برای قشرهای مختلف سنی ارزشمند است. این یعنی استفاده از قابلیت های طبیعی این دو شهر برای بهداشت و سلامت طبیعی افراد. این یعنی گردشگری سلامت.

گردشگری سلامت یعنی اینکه یک فرانسوی برای انجام عمل زیبایی بینی، به جای پرداخت ده ها هزار پوند در بیمارستان های انگلیس، راهی مقصدهای درمانی زیبایی در داخل کشورمان شود و با چند هزار پوند این عمل را به صورت موفقیت آمیز انجام دهد. یا ده ها هزار شهروند کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای کاشت مو رهسپار کلینیک های کاشت مو کشورمان شوند. همه این ها یعنی گردشگری سلامت.

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی، مقوله ای است که سازمان جهانی گردشگری (WTO) تعریف جامعی از ان ارائه کرده و معتقد است که استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی  و افزایش روحیه فرد با استفاده از آب های معدنی یا آب و هوا یا مداخلات پزشکی (تهاجمی یا غیر تهاجمی) منجر میشود، آنهم خارج از محل سکونت فرد، گردشگری  سلامت است.

در گردشگری سلامت، قیمت و کیفیت حرف اول را میزند و اینجا، صنعت پزشکی مقدم بر صنعت گردشگری کشور مقصد است. گردشگری سلامت را به شاخه های مختلفی تقسیم می کنند که البته همه یک موضوع و آنهم ارتقای سلامت افراد  در محلی خارج از محل سکونت خود را نوید می دهد.

  • گردشگری پزشکی: نوعی از گردشگری سلامت تعریف شده است که عموما به مقولاتی می پرداز که نیاز به عملیات پزشکی تهاجمی (با جراحی) دارد. مثلا بیماری از کشور خود به ایران سفر می کند تا برای پروتز سینه اقدام کند. برای این کار نیاز به جراحی هست. یا برای تومورهای مغزی، به ایران سفر میکند تا از خدمات پزشکی و مراقبتی ارزان داخل کشور به نسبت کشورهای غربی استفاده کند. این نوع از گردشگری سلامت، حساس ترین نوع گردشگری سلامت محسوب می شود. کادردرمانی تخصصی و فوق تخصصی و تجهیزات کامل، حرف اول را در این نوع گردشگری می زند.

 

  • گردشگری درمانی: در بخش گردشگری درمانی که CURATIVE TOURISM است، خدمات درمانی طبیعی مثل آب گرم درمانی، SPA، لجن طبی، حمام گیاهی و محیط زیست پاک و آرام (مثل سواحل مالدیو) در دستور کار بیماران نیازمند چنین درمان هایی قرار می گیرد. هدف از این نوع گردشگری، انجام جراحی های متداول پزشکی نیست و نقش روانشناس و فیزیوتراپ و روانپزشک و پرستار و بهیار برای مراقبت های پزشکی از بیماران، حساس است. روز به روز بر شمار مراکز گردشگری درمانی در کشورهای مختلف دنیا افزوده می شود و سرمایه گذاری های زیادی در این عرصه در دستور کار قرار می گیرد که فواید زیادی برای گردشگری عادی دارد.

 

  • گردشگری تندرستی: در گردشگری تندرستی که WELNESS TOURISM تعریف می شود، برای خروج از تنش ها و استرس ها و ناهنجاری هایی که فرد در کشور مبدا با آن روبروست، به کشور مقصد که فضای آرامی دارد سفر میکند. بدون هر گونه مداخله پزشکی تهاجمی  یا غیر تهاجمی و حتی نیاز به کادر درمانی مراقبتی. در این نوع گردشگری، تندرستی با استفاده از امکانات طبیعی کشور مقصد در دستور کار است. مثل استراحت در ویلاهای حنگلی و یا روستاها و امثالهم. به نظر می رسد روستاگردی در ایران، بتواند در این زمینه بسیار فعال باشد.

کشورهایی که دردنیا در تربیت نیروی متخصص پزشکی حرفه ای هستند و امکانات زیادی دارند و به نوعی مقصد تحصیلی دانشجویان بین المللی برای تحصیل در رشته های پزشکی هستند مثل فیلیپین و سنگاپور  و ایران، در فهرست کشورهای فعال در عرصه های گردشگری سلامت و توریسم درمانی قرار دارند.

 

اهداف گردشگری سلامت در ایران

بسیاری از گردشگرانی که از کشورهای مختلف دنیا به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس یا  کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق و حتی آفریقا و اروپا برای درمان به ایران سفر می کنند، موضوعات زیر را در نظر دارند:

  • سفر به ایران به دلیل تخصص مراکز پزشکی کشور در حوزه ناباروری
  • سفر به ایران به دلیل تخصص کشور در عرصه سلولهای بنیادی
  • سفر به ایران به دلیل هزینه پایین جراحی های مختلف دندان پزشکی به خصوص زیبایی.
  • سفر به ایران به دلیل امکانات تخصصی و فوق تخصصی جراحی قلب و چشم
  • سفر به ایران به دلیل امکانات ارزنده و هزینه های کم در حوزه جراحی های پلاستیک
  • سفر به ایران به دلیل قابلیت های فنی در تشخیص و درمان انواع سرطان

هستند گردشگرانی که به منظور آب درمانی رهسپار نقاط جنوبی و شمال غربی کشور می شوند . اما ۶ موضوع فوق الذکر از مهم ترین مقولات در گردشگری سلامت و توریسم درمانی ایران است.

۱۶ آبان ۹۶ بود که رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران اعلام کرد که شمار گردشگران سلامت که برای انجام پیوند کلیه به ایران سفر میکنند افزایش یافته است. قرار است در بهمن سال ۹۶، پرتال جامع گردشگری سلامت راه اندازی شود.

امارهای جالب

گردشگری سلامت، یکی از جذاب ترین مقولات در گردشگری و از ظرفیت های مهم در عرصه کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان است. اگر قصد فعالیت در زمینه گردشگری سلامت دارید بدانید که در این زمینه فرصت های کاری فراوانی وجود دارد. گردشگران سلامت بیشتر از کشور‌های جمهوری آذربایجان، عراق، ترکمنستان، افغانستان، کویت، سوریه، لبنان، بحرین و ترکیه هستند و ایران طی یک دهه‌ی گذشته پیشرفتی ۲۰ تا ۲۵ درصدی در حوزه‌ی گردشگری سلامت داشته است.

ما اکنون چهل و یکمین مقصد گردشگری  سلامت در جهان هستیم و با انتظارات، فاصله زیادی داریم. با انکه گردشگری سومین صنعت پولساز با ریسک کم در جهان است، هنوز ایران با امکاناتی که دارد نتوانسته رتبه های بالای  عرصه گردشگری را به خود اختصاص دهد در حالی که درامد زایی حوزه گردشگری سلامت، ۴ برابر گردشگری عمومی  است.

هنوز ظرفیت های اطلاع رسانی کافی به زبان گردشگران سلامت کشورهای فوق الذکر در کشور در دسترس نیست. حتی وقتی به مراکز درمانی مراجعه میکنند، فناوری اطلاعات نتوانسته خدمات شایسته ای برای آسایش و راحتی بیشتر در مراکز درمانی ارائه کند. شاید قدرت اپ ها و فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی بتواند نیازهای اطلاعاتی و خدمات و رفاهی این گردشگران خارجی را در زمان اقامت درمراکز بهداشتی و درمانی کشور، پوشش دهد.

با این حال، بخاطر تعداد ناکافی آژانس های دارای مجوز برای فعالیت در زمینه گردشگری سلامت و غیر کافی بودن مراکز درمانی و بیمارستانی برای پذیرش بیماران خارجی در کنار وجود آژانس های فاقد مجوز و دلالان، مشکلات صنعت گردشگری سلامت ایران همچنان باقیست. به اینها، باید ظرفیت های ناکافی فناوری اطلاعات را هم اضافه کرد.

ترکیه رقیب گردشگری سلامت ایران است و باید برای ان فکری کرد.

گردشگری سلامت یک امکان گردشگری فرصت آفرین است وقتی که بدانیم طبق آمارهای سازمان جهانی گردشگری به ازای جذب هر ۷ گردشگر خارجی یک شغل در هر کشور ایجاد می‌شود که این عدد برای گردشگری سلامت به ازای هر ۴ نفر یک شغل است.

طبق برنامه مدون سازمان توسعه تجارت کشور و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در افق ۱۴۰۰ایران باید بتواند هر سال ۵۵۰هزار نفر گردشگر سلامت در داخل کشور جذب کند که در این صورت بیش از ۱۳۷هزار شغل در کشور از این راه ایجاد خواهد شد و درآمد کشور از جذب گردشگران سلامت به بیش از یک میلیارد دلار خواهد رسید.

راه اندازی سایت جامع ارایه خدمات گردشگری سلامت و توریسم درمانی در ایران به زبان های مختلف دنیا، یک نیاز مهم است که دنیا با ظرفیت های پزشکی و درمانی و پیرا پزشکی کشور بهتر آشنا شود. این عرصه کارآفرینی دیجیتالی را باید پزشکان و صنعت پزشکی ایران با صنعت  فناوری اطلاعات و استارت آپ های عرصه پزشکی بوجود اورد.

توصیه هایی برای کارآفرینان گردشگری سلامت

اگر قصد فعالیت در زمینه گردشگری سلامت دارید،  محورهای زیر را درنظر داشته باشید:

  • راه اندازی درگاه های اطلاع رسانی سلامت به زبان های مختلف و مالتی مدیا
  • راه اندازی اپ های بین المللی گردشگری سلامت ایران قابل دانلود در اپ استورهای بین المللی
  • راه اندازی تجهیزات سخت افزاری برای تعامل بهتر گردشگران بین المللی سلامت با کادر درمانی ایران
  • راه اندازی خدمات اطلاع رسانی مقصدهای توریسم درمانی و توریسم تندرستی به زبان های پر مخاطب
  • راه اندازی موسسات آموزشی مجوز دار برای آموزش و مدیریت فعالان گردشگری سلامت ایران
  • برگزاری کنفرانس ها و همایش های بین المللی HEALTH TOURISM و کارگاه های آموزشی
  • راه اندازی شبکه های اجتماعی تخصصی گردشگری سلامت با محور ایران
  • راه اندازی سایت های سرمایه پذیری (کراد فاندینگ) برای استارت آپ های حوزه گردشگری سلامت
  • راه اندازی سایت هایی برای مشاوره آنلاین تخصصی و فوق تخصصی گردشگری سلامت در ایران
  • برگزاری تورهای تخصصی آشنایی با ظرفیت های گردشگری سلامت در کشورهای مختلف دنیا
  • راه اندازی سایت جذب پزشک و کادر درمانی متخصص برای انجام امور درمانی در کشورهای مختلف دنیا
  • بسترسازی برای فعالیت استارت آپ های سنتی یا مجازی در عرصه گردشگری سلامت ایران

۱۳ توصیه فوق الذکر، موضوعات جذابی برای فعالان کسب و کار کشور است که بتوانند در عرصه گردشگری سلامت که نیاز امروز و آینده صنعت گردشگری و صنعت بهداشت ایران محسوب می شود، فعالیت کرده و فرصت آفرینی کنند. گردشگری سلامت ایران میتواند موضوع مهمی در اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی دیجیتالی و مصداقی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در ایران عصر ۱۴۰۰ باشد.

اگر علاقمند به فعالیت در عرصه گردشگری سلامت هستید و با پرسشی مواجه شدید، سوالات خود را از طریق کانال های ما در شبکه های اجتماعی مطرح کنید.

نویسنده مطلب: بلاگ موسم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *